نخستين اجلاس وسيع نيروهای ملي،مترقي و دموکرات افغانستان در اروپا،چالش ها و دستاوردهای آن
سعد سعد

 پس از آنکه همايش سترگ نيروهای ملي،دموکرات و ترقي خواه کشور ما به تاريخ 1 نوامبر سال 2007 عیسایی به ميزباني نهضت فراگير دموکراسي و ترقي افغانستان در شهرکابل برگزار گرديد، شماری زيادی از نيروهای ميهن پرست و ترقي خواه در خارج از کشور و به ويژه در کشورهای اروپايي به پشتيباني از فيصله های آن برخاسته و با نشر مقالات و نامه های دسته جمعي، اين اقدام بجا و ارزشمند را استقبال نمودند.

چنانچه شورای اروپايي نهضت فراگير تدوير همايش همگون را به تأييد از همايش کابل در دستور روز کار خود قرار داد. به اين منظور کميسيوني شامل بخش های تفاهم، تشکيلات، تبليغ و فرهنگ و امورمالي ايجاد شد که کار شان زيرنظر هيأت رييسه شورای اروپايي نهضت فراگير پي گرفته شد. پس از کنکاش و تبادل افکار نتيجه بر آن شد تا به منظور سهم گيری هرچه فعال تر احزاب و سازمان های سياسي مستقر در اروپا ،به آنها مراجعه صورت گيرد تا در فضای تشريک مساعي کامل همايشي تدوير يابد و پرسش "خود محوری" از سوی نهضت فراگير در مخيلهء هموندان سياسي آن بصورت قطع زدوده گردد، زيرا به همگان مبرهن است که نهضت فراگير خود بنابر نياز مبرم به امر وحدت و همبسته گي همه نيروهای مترقي و تجددگرا نضج يافته و تشکيل گرديده است. همانگونه که بارها روی این حقيقت تأکيد به عمل آمده که نهضت فراگيرهيچگاهي به اصل خود محوری و يا کم بها دادن ديگر سازمانها مبادرت و تلاش نورزيده است. برمبنای همين اصل در نتيجه تماس، تفاهم و مراجعه به تمام حلقات، گروپها، سازمانها، احزاب و شخصيت های مستقل سياسي چه از سوی مسوولين بخش تفاهم شورای اروپايي و چه از جانب تک تک اعضای شورای اروپايي و قدمه های بالاتر آن و بصورت کل سهم گيری گسترده همه اعضای نهضت فراگيردر اروپا به اين امر، کميسيون تدارک از شمار نماينده های با صلاحيت اروپايي احزاب رسمي و راجسترشده در کابل ايجاد و توجه همه علاقه مندان به اين پروسه اميدوار کننده معطوف داشته شد. چنانچه با نشر اطلاعيه ها از سوی کميسيون تدارک در رسانه های انترنتي گفتمان روشن و صميمانه يي پيرامون اوضاع و احوال ناهنجارسياسي، نظامي، اقتصادی و جايگاه نيروهای ترقي خواه در اين پروسه بغرنج که از همه ميهن پرستان انتظار مي رود، مطرح و راه اندازی گرديد تا سرآغاز يک رويکرد نوين بر چگونه گي پيوند و نزديکي آنها پس از اينهمه جدايي ها و دور بودنها شود و در نتيجه گفتمان و تبادل افکار به امر نزديک شدن به دور هدف معيين و سرنوشت ساز يعني وحدت و همبسته گي همه نيروهای ملي،مترقي و دموکرات در خدمت به مردم که همانا ندای مادر وطن است، مفيد واقع گردد.

سرانجام پس از نشست های پيهم و موضع گيری های نامتجانس از سوی اعضای کميسيون پيرامون کار اجلاس توأم با مدارا ،درايت و دورانديشي از سوی نماينده گان نهضت فراگير ،به خاطر امر سترگ وحدت و اتحاد نيروهای ترقي خواه و تجددگرا مورد پذيرش قرار گرفت، زيرا پس از 15 سال جدايي،نفاق و شقاق زمينه آن مساعد گرديده بود تا نه تنها چند حزب و سازمان، حلقات و گروپها ،بلکه شخصيت های مستقل سياسي نيز حضور بهم برسانند.

اجلاس که کار آن روز 19 اپريل تا ناوقت های شب ادامه يافت،صرف نظر از کاستي های جدی در ميکانيسم کاری و شکلي آن به اهدافي که نشاني کرده بود نايل آمد.

نخست اينکه اجلاس  به جو حاکم بي باوری ميان نيروها،احزاب و سازمانها نکته پايان بخشيده و فضای گفتمان و احترام به انديشه های يکديگر را مساعد ساخته و در گفت و شنود را گشود.

دوی ديگر اين که کميته کاری که مشروعيت خود را از وجود دست کم 500 تن اشتراک کننده اجلاس مي گيرد،بايست طي دوهفته ايجاد گرديده و روند گفتمان و نزديکي نيروها ها را همانگونه که در بيانيه نهضت فراگير درج گرديده و سه گزينه (وحدت و يکجا شدن در يک حزب واحد،ايجاد جبهه گسترده و يا ايتلاف و سازش کوتاه مدت) مطرح گرديده است،پيش ببرد.

سه ديگر اينکه توافقنامه و پيام که حاوی همه ضرورت های بنيادی برای شکل گيری وحدت نيروهای چپ – دموکراتيک و ساير ترقي خواهان مي باشد به تصويب رسيد.

موقف اصولي و صميمانه جانب نهضت فراگير در همياری گسترده همه نيروها و احزاب در اجلاس،فضای اعتماد متقابل و آرزومندی برای پيشبرد مذاکرات نزديک و رفيقانه ميان نهضت فراگير و نهضت آينده و شورای تشکيلات مؤقت انسجام اعضای حزب وطن در خارج به رهبری آقای پيوستون را به بار آورده است که اميد در نتيجه تفاهم باز و فضای رفيقانه اين آرزو جوانه دهد.

اجلاس ظرفيت ها و موقف گرداننده گان را در قبال پرسش هايي که تاکنون در ذهن همه خطور مي نمودند نيز تا جايي آشکار ساخت.

کار اجلاس از اهميت سزاواری برخوردار بود،زيرا نزديک به پنجصد تن کساني که قلب شان برای ميهن و مردم آن تپيده و در آرزوی يکجا شدن همه وطنپرستان بدور يک سازمان فراملي،فراتباری،فراگروهي و فرا زباني مي باشند از گوشه های مختلف اروپا اشتراک ورزيده بودند.

در اين ميان مسن ترين اشتراک کننده اجلاس رفيق محترم عبدالسلام از سابقه داران فعال سياسي که بيش از 50 سال زنده گي پربار شان را در راه مبارزه به خاطر ميهن و زحمتکشان آن وقف نموده اند،حضور داشت که خود برای ساير اشتراک کننده گان اجلاس خون تازه دمانده و انرژِی برای ادامه کار پربار اجلاس بخشيد و آناني که با شتاب در انديشه پايان کار اجلاس بودند،با نگاه بر قامت استوار، خسته ناپذير و پيگيری دقيق جريان اجلاس از سوی ايشان ترجيح مي دادند تا مهر سکوت برلب بکوبند،همانگونه که اشتراک بانوی گران ارج محترمه جان هاشمي به عنوان مسن ترين خانم در ميان خانم ها از اهميت ويژه يي برخوردار بود،چه اگر رفيق عبدالسلام همگام با زنده ياد رفيق ببرک کارمل به مبارزه عادلانه و انساني پرداخته، خواهرما محترمه جان خود از همان خانواده پرافتخار سربلند کرده و در پهلوی اشتراک فعال و ارزنده بانو جميله ناهيد،اين زن بانجابت و پر ابهت که يادگار ارزنده يک نسل از مبارزان پيشتاز و دوران ساز کشورما است،به کار اجلاس درخشش خاصي بخشيده بود.

همانگونه که اشتراک شمار زيادی از چهره های سرشناس و فعالان سابقه دار سياسي چون محترمان محمدبشيربغلاني،حشمت اورنگ،سيدنسيم ميهن پرست،رحيم کاروال،افضل لودين،حضرت همگر،دکترکريم بها،قاسم آسمايي ،دکترجلال،دکترسالم اسپارتک و فرهنگيان ارجمندی چون مسحورجمال،فريدشايان،راحله راسخ ،وحيدمردان،اسماعيل فروغي، دستگير نايل، صديق وفا،داکتر ذهيب، پروفيسور لعل زاد،يعقوب بهروز،بصيرحيدر،طارق پيکار و ديگران به شکوه و جلال اجلاس افزوده بودند، صرف نظر از آنکه دهها منشي،اعضای کميته مرکزی پيشين ح.د.خ.ا(حزب وطن)وزرأ،واليان،سفرأ،جنرالان،وکلا و سناتوران پارلمان پيشين و کارمندان عاليرتبه حزبي و دولتي جمهوری افغانستان در ترکيب هيأت نهضت فراگير حضور داشتند.

بايد خاطرنشان سازم که نه تنها بيانيۀ نهضت فراگير بلکه بيان پرصلابت آن از سوی رفيق توده يي تا گوشت و استخوان بر شنونده گان تأثير گذاشت.اگر از اين بگذرم که بيانيه نهضت بر فضای نا آرام و بي ميلي اشتراک کننده گان نسبت به سخنوران پيشين که تا آن دم درتالار چيره گشته بود پايان بخشيد و کف زدنهای ممتد و استقبال گرم از آن، همه را واداشت تا با دقت، توجه و اشتياق تمام به آن گوش فرا دهند، کافي است بگويم که دوستي در تفريح ياددهاني نمود که با شنيدن بيانيه رفيق توده يي خود را يکبار ديگر در فضای همان گردهمايي های تاريخي حزب يافتم و حال با افتخار مي توانم همان نقل قول رفيق عزيز نوراحمد نور را که در روزپاياني کنفرانس شورای اروپايي نهضت فراگير در مورد گزينش رفيق توده يي گفته بودند :(( او با رفيق کارمل عزيز در روزهای بد باقي ماند و زنده ياد کارمل را تا حضيره همراهی کرد. با رفيق بريالي شادروان تا آخرين لحظات عمرش باقي ماند و از رهنمودهای ارزشمند آنان درغنامندی تجارب سياسي خود افزود.)) ياد آوری کرده و افزون نمايم که بودن در پهلوی رهبران خردمند حزبي نه تنها افتخار بس ارزنده بلکه مدرسه بزرگ آموزش و تجربه نيز مي باشد که خوشبختانه رفيق توده يي از آن مستفيد گرديده است .

از اينرو اجلاس وسيع برای نهضت فراگير اگر از يک سو با مشکلات ، چانه زني ها و فشارچهار در برابر يک که برای دريافت امتياز بيشتر در تباني عليه نهضت فراگير انجام يافت،مواجه بود،از سوي ديگر  با قامت بلند و سرافراز و نمايان ساختن اين اصل که ما به امر وحدت و نزديکي بدون پيش شرط و شب خيمه بازی ها و زد و بند های ناکام و نا کارآمد اعتقاد راسخ داريم، بدر آمد .

اما اجلاس بر کساني نيز بهانه يي شد تا به زعم خود "آب را گل آلود ساخته و ماهي بگيرند" که به گونه فشرده به بيان آن مي پردازم.

اگر پيرامون اعلاميه رهبری نهضت آينده پيرامون نتايج کار اجلاس مکثي داشته باشم،تنها خواهم گفت که اجلاس راه را برای گفتمان سازنده و دوستانه باز گذاشته و همه آناني که آرزومند سهم گيری در اين پروسه باشند، از جايگاه شايسته يي با حقوق و مسووليت های همگون برخوردار خواهند بود. پس آنها و مانند آنان همه رفقا و دوستان که آرزومند کارمشترک در شرايط حساس کنوني به نام ميهن و مردم زحمتکش آن باشند،مي توانندبدون پيش شرط سهيم گردند.

و اما اعتراضيه کميته فعالين ح.د.خ.ا " مبنی برتلاشهای سازمان يافته، جهت جلوگيری ازسخنرانی نمايندۀ فعالين ح. د. خ. ا.  دراجلاس نيروهای ملی- مترقی ودموکرات دراروپا: « ... حلقات معين بابرخورد غير دوستانه وخلاف همه نورم های اعلام شدۀ قبلی تلاش نمودند تا اين مأمول به سر نرسد»، بايد گفت، مادامي که در بخش دوم گرداننده از آقای سنگر تقاضا نمود تا ديدگاه های کميته فعالين ح.د.خ.ا را به خوانش بگيرد، موصوف در تالار حضور نداشت و گرداننده برآن شد تا از کساني که مطابق سناريوی از پيش تهيه شده پس از آقای سنگر نام نويسي کرده بودند،دعوت بعمل بياورد. اما آقای سنگر تنها وقتي در تالار تشريف آورد که حداقل 5 تن سخنراني کرده و پس از تفريح بحث بالای آن بود که افراد انفرادی صحبت نمایند يا نه و اجلاس به اين نتيجه رسيده بود که بايد بالای اسناد ديگر کار کرد،اما پس از آنکه موصوف بر ابراز ديدگاهايش تاکيد ورزيد،برايش وقت داده شد و او ديدگاههاي کميته فعالين خ.د.خ.ا را به خوانش گرفت. بهتر ميبود تا پيش داوری عجولانه،مسوولين محترم کميته فعالين به واقعيت مسأله پي برده و سپس به نشر اعتراضيه مي پرداختند.

و اما در فرجام مي خواهم يکبار ديگر بگويم که صرف نظر از کمبوديهای جدی در کارتخنيکي اجلاس که ناشي از عدم توجه به پيشنهادات و طرح های سازنده نماينده های نهضت فراگير در کميسيون تدارک،مبني بر افتتاح از سوی يک بانو ،گرداننده گي کار جلسه توسط يکي از سابقه داران سياسي و عدم لزوم موجوديت هيأت رييسه ، قيدکردن وقت سخنرانان احزاب تا 20 دقيقه و بدين منوال ساير مسايل مربوط به پيشبرد اجلاس بود،اجلاس يک گام مهم و تاريخي در زنده گي درون حزبي و مجموع زنده گي سياسي اهل خبره در اروپا تلقي گرديده و روزنه يي است برای نزديک شدن در درون ميهن، جايي که توده های کشورما در آرزوی بازگشت متحدانه نيروهای ملي،مترقي و دموکرات برای کارزار بزرگ در پهنه سياسي کشور هستند .

به پيش به سوی تحقق فيصله های اجلاس وسيع  نيروهای ملي،مترقي و دموکرات افغانستان دراروپا!

 

 

برگرفته از شماره دوم سال ششم ماهنامه مشعل

 


May 18th, 2008


  برداشت و بازنویسی درونمایه این تارنما در جاهای دیگر آزاد است. خواهشمندم، خاستگاه را یادآوری نمایید.
 
بیانات، پیامها و گزارشها